Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Animacja 1
Animacja 2
Animacja 3
Animacja 4
Animacja 2

Zarządzanie kryzysowe

Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Zarządzanie kryzysowe” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Zarządzanie kryzysowe

Artykuł

Zmieniający się charakter współczesnych zagrożeń w tym zwiększona częstotliwość występowania klęsk naturalnych wymusza nowy model narodowych systemów bezpieczeństwa, zawierający kompleksowe narzędzia zarządzania kryzysowego, umożliwiające równoczesne wykorzystanie zasobów militarnych i cywilnych, na każdym poziomie reagowania, tj.: międzynarodowym, regionalnym i krajowym. Ustawa z 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590) znowelizowana przez ustawę z dnia 17 lipca o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym, która wejdzie w życie 19 września 2009r., określa organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz ich zadania i zasady działania. Zadania z zakresu zarządzania kryzysowego wojewoda wykonuje przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz zespolonych służb, inspekcji i straży. Dodatkowo, na posiedzenia wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego wojewoda, w zależności od potrzeb, ma możliwość zaprosić ekspertów zewnętrznych (np. z regionalnych zarządów gospodarki wodnej, wojewódzkiego zarządu melioracji i urządzeń wodnych, IMGW.

 

Organizacja systemu zarządzania kryzysowego

Ustawa o zarządzaniu kryzysowym tworzy zintegrowany system zarządzania kryzysowego, który obejmuje organy administracji rządowej i samorządowej, Siły Zbrojne oraz wybrane podmioty sektora prywatnego (właścicieli i posiadaczy infrastruktury krytycznej) i wprowadza następujące definicje:

  • zarządzanie kryzysowe to: działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej;
  • infrastruktura krytyczna to: systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców. Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
    •  zaopatrzenia w energię i paliwa,
    •  łączności i sieci teleinformatycznych,
    •  finansowe,
    •  zaopatrzenia w żywność i wodę,
    •  ochrony zdrowia,
    •  transportowe i komunikacyjne,
    •  ratownicze,
    •  zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
    •  produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych;
  • sytuacja kryzysowa to: sytuacja wpływająca negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków;
  • planowanie cywilne to:
    • całokształt przedsięwzięć organizacyjnych mających na celu przygotowanie administracji publicznej do zarządzania kryzysowego;
    • planowanie w zakresie wspierania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie ich użycia oraz planowanie wykorzystania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego. 

 

 

Organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego:

  1. Rada Ministrów sprawuje zarządzanie kryzysowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadkach niecierpiących zwłoki zarządzanie kryzysowe sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zawiadamiając niezwłocznie o swoich działaniach Prezesa Rady Ministrów.
  2. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda;
  3. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze powiatu jest starosta jako przewodniczący zarządu powiatu;
  4. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.
JG
Mapa Polski

Dane kontaktowe

Gmina Sieradz
ul. Armii Krajowej 5, 98-200 Sieradz
pow. sieradzki, woj. łódzkie
tel.: 43 8275550 wew 10-11
email: sekretariat@ugsieradz.com.pl;
NIP: 827-216-21-23
Regon: 730934520

Rachunek bankowy

PEKAO S.A. I O/Sieradz
98-200 Sieradz
Nr 36 1240 3275 1111 0000 2911 7352

Godziny pracy

poniedziałek, środa, czwartek: 7.30 - 15.30
wtorek: 7.30 - 16.30
piątek: 7.30 - 14.30

Godziny pracy ewidencji ludności i dowodów osobistych (obsługa interesantów)

poniedziałek, środa, czwartek: 7.30 - 15.00
wtorek: 7.30 - 16.00
piątek: 7.30 - 14.00

Godziny pracy Kasy Urzędu

poniedziałek, środa: 8.00 - 13.00
wtorek: 11.00 - 16.00

czwartek: 11.00 - 15.00

piątek, w każdy ostatni dzień roboczy m-ca: 8.00 - 12.00

Informujemy, że od dnia 1 lipca 2025 r.
KASA w Urzędzie Gminy Sieradz
będzie nieczynna do odwołania

 

 
 
 
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.